THANK YOU...

Terima kasih di atas kesudian anda melayari blog ini..

Friday, January 21, 2011

PADA TAHAP MANAKAH DIRI KITA BERADA??? LUANGKANLAH MASA UNTUK MUHASABAH DIRI KITA SENDIRI

NAFSUL AMMARAH:
Iman orang awam dan tingkat yang terendah. Pada tahap ini, jiwa manusia cintakan kemaksiatan dan bencikan kebajikan.


NAFSUL LAWWAMAH:
Mula berjinak-jinak dengan kebajikan dan akhlak mulia akan tetapi masih melakukan kemaksiatan walaupun pada skala yang lebih kecil dan mula mengutuk diri jika melakukan kemaksiatan.


NAFSUL MULHIMAH:
Semakin tinggi amalan kebajikan, sudah dapat membuang kekotoran dan fikiran kemaksiatan dan mula mendapat ilham kebajikan.


NAFSUL MUTMAINNAH:
Jiwa yang tenang dan tetap, walaupun apa keadaannya jiwa ini sudah berserah kepada Allah tidak berubah keimanannya dalam keadaan disirami nikmat, dia bersyukur dan tunduk kepada Allah. Apabila diuji dengan kesusahan, beliau sabar dan redha dengan ketetapan Allah. Sudah mula bergelar wali kecil.


NAFSUR RADHIAH:
Pada peringkat ini, manusia tidak takut kepada ujian yang Allah turunkan dan tidak kenal gembira pada limpahan nikmat Allah. Sudah mencapai kejernihan hati, nafsu sudah dipenuhi dengan perasaan keredhaan kepada segala ketetapan Allah.


NAFSUL MARDHIAH:
Peringkat para wali, segala apa percakapan dan perbuatan mereka diredhai Allah. Para sahabat Nabi Muhammad SAW kebanyakannya berada pada peringkat ini sekurang-kurangnya dan digelar radhiAllahhu ‘anhu. Sudah tentu mereka yang berada di peringkat ini memperlihatkan akhlak mahmudah, penguasaan ke atas nafsu dan perasaan yang mantap.


NAFSUL KAMIL:
Nafsu yang sempurna dimiliki oleh nabi dan rasul.

No comments:

Post a Comment