THANK YOU...

Terima kasih di atas kesudian anda melayari blog ini..

Tuesday, March 1, 2011

PESTA ANGGUR

Seorang raja di salah sebuah kota mahu mengadakan pesta keraian bersama rakyat jelata. Sebagai bukti perpaduan, setiap keluarga diminta membawa sebotol air anggur bagi dituangkan ke dalam satu tong besar. Selepas itu, air anggur yang terkumpul itu akan dapat dinikmati bersama-sama. Satu demi satu keluarga menuang sebotol air yang dibawa ke dalam tong besar yang telah disediakan.

Selepas semuanya terkumpul, raja pun mula bertitah mengenai tujuan diadakan pesta itu yang juga merupakan satu majlis kesyukuran atas hasil tuaian yang baru sahaja diperolehi. Air anggur yang terkumpul ini adalah simbol perpaduan, iaitu dalam apa jua pun keadaan rakyat jelata perlu tetap bersama dan bersatu hati. Sebagai tanda majlis dirasmikan, raja dan pembesarnya pun mengambil segelas air anggur yang sudah dikumpulkan dalam tong besar tersebut. Raja dan pembesarnya berasa hairan kerana air anggur itu hambar rasanya serta agak masin. Raja murka dan mahu mengetahui siapakah yang merosakkan majlis itu dengan mencampurkan air lain selain air anggur ke dalam tong besar berkenaan.

Kumpulan penyiasat akhirnya menemui satu fenomena di mana rakyat jelata berfikir, “sekiranya aku masukkan sebotol air biasa ke dalam tong besar itu, ia pasti tidak akan mengubah apa-apa rasa kerana tong itu besar. Apalah salahnya sekiranya aku masukkan sedikit air biasa ke dalam tong itu?”. Rupa-rupanya bukan hanya seorang sahaja yang berfikiran sedemikian. Hampir kesemua rakyat jelata yang membawa botol air pun berfikiran yang serupa dan tong besar itu pun akhirnya dipenuhi dengan pelbagai campuran air.

No comments:

Post a Comment