THANK YOU...

Terima kasih di atas kesudian anda melayari blog ini..

Tuesday, March 1, 2011

OCCUPATION OR PROFESSION OR VACATION???

Bekerja adalah sebahagian daripada kegiatan hidup yang bukan sahaja menghasilkan nafkah yang cukup bagi memenuhi keperluan hidup, tetapi juga untuk menikmati kehidupan, membina hubungan dengan orang lain dan membuat dinamik hidup lebih berwarna-warni serta kualiti perkembangan diri bertambah ke arah yang lebih baik. Bekerja terbahagi kepada tiga kategori utama iaitu occupation, profession dan vacation.

Occupation bermaksud seseorang bekerja hanya bagi menghabiskan waktu untuk memperolehi sejumlah wang sebagai upah. Baginya tidak penting sama ada dia dinaikkan pangkat, mengembangkan kerjayanya ataupun menerima penghargaan lain. Pekerja jenis begini hanya mementingkan gaji bulanan diterima secara tetap sudah memadai. Pekerjana sebegini tidak menghiraukan nasib organisasi dan kerjayanya. Apa yang penting baginya adalah bagaimana nasibnya di dalam organisasi berkenaan? Adakah bulan depan masih boleh menerima gaji? Mereka yang bekerja pada tahap ini hanya bekerja sebagai amalan dan takut sekiranya ada sebarang program penambahbaikan kualiti kerja yang mungkin menyebabkannya di buang kerja.

Pekerja yang masuk ke tahap profession agak berbeza. Mereka tidak hanya bekerja untuk menunaikan kewajipan dan tugas harian tetapi juga berfikir bagaimana untuk meningkatkan kualiti tugas dan tanggungjawabnya. Mereka yang masuk ke dalam tahap ini terus menimba ilmu pengetahuan dan melakukan kerja dengan sebaik mungkin  supaya hari ini adalah lebih baik daripada semalam. Baginya tidak ada waktu terbuang, bahkan apabila kerjanya selesai dia bersedia membantu menyelesaikan kerja orang lain pula. Mereka yang berada pada tahap ini menjadi contoh teladan dalam organisasinya.

Tahap yang paling tinggi dalam bekerja adalah vacation. Mereka yang sampai ke tahap ini sudah tidak lagi terlalu mementingkan apa yang akan mereka perolehi tetapi lebih kepada apa yang dapat mereka berikan kepada organisasi dan orang lain. Malah, dia rela melepaskan kedudukan dan kerjayanya saat ini demi kepentingan orang ramai. Bagi mereka melakukan sesuatu bukanlah di sebabkan oleh pekerjaan itu sendiri tetapi sudah menjadi satu tabiat dan amalan diri.

No comments:

Post a Comment