THANK YOU...

Terima kasih di atas kesudian anda melayari blog ini..

Friday, April 8, 2011

KUALITI PERIBADI

Kualiti peribadi adalah tahap setakat mana seseorang individu menzahirkan atribut-atribut peribadi yang positif, mengamalkan perhubungan manusia yang baik dan memaparkan prestasi kerja yang cemerlang.

Variabel terpenting dalam persamaan kualiti peribadi ialah orang. Pencipta utama produk dan perkhidmatan berkualiti ialah orang bukannya teknologi atau prosedur kualiti yang formal. Orang mengurus proses dan menyebabkan sistem beroperasi, proses tidak melaksanakan kerja tetapi orang yang melaksanakan kerja. Ringkasnya kualiti ialah pernyataan kecermalangan manusia.

Kualiti bermula dengan individu. Namun demikian, kajian menunjukkan bahawa 50% daripada pekerja tidak berusaha lebih dari apa yang diperlukan untuk mengekalkan kerja mereka dan 84% daripada pekerja mengakui bahawa mereka boleh mempertingkatkan prestasi kerja jika mereka mahu. Ini menunjukkan bahawa orang perlu mempunyai kuasa dalaman untuk mendorong mereka menghasilkan kerja berkualiti.

Kualiti peribadi adalah tunjang kualiti organisasi. Kualiti peribadi mendorong rantaian tindak balas bagi penambahbaikan kualiti dalam sesebuah organisasi. Pertambahan aras kualiti peribadi menghasilkan peningkatan aras kualiti jabatan dan organisasi. Seterusnya, pertambahan aras kualiti organisasi menyebabkan penghasilan produk dan perkhidmatan yang berkualiti tinggi. Rantaian tindak balas ini akhirnya menghasilkan kepuasan pelanggan, peningkatan produktiviti, keuntungan yang lebih besar dan budaya kerja yang positif.

Pada peringkat individu, kualiti peribadi yang tinggi membawa kepada prestasi kerja yang cemerlang, perhubungan interpersonal yang mesra dan kepuasan kerja yang tinggi. Atribut kualiti peribadi yang paling penting ialah harga diri yang mengoptimumkan personaliti dan keupayaan seseorang. Menurut John Gilmore, “ciri paling ketara yang membezakan individu yang amat produktif daripada individu lain ialah harga diri”.

No comments:

Post a Comment